Sjokoladekake i langpanne



I Elias sin bursdag i dag laga eg denne sjokoladekaka som eg vart tipsa om.
Den vart veldig god. Men oppskrifta var for stor så det fløymde utover inni ovnen og nedover skuffen under når eg opna ovnsdøra. Så neste gong må eg nok ha litt mindre røre i min låge langpanne.
Denne oppskrifta fann eg på Kjerstis kjøkken-eskapader etter tips frå lillesøster.

5 egg
1 boks lettrømme
4 dl vann
400 gr smør
8 ss kakao
9,5 dl hvetemel
9 dl sukker
2 ts natron
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker

Slik gjør du:
Bland alt det tørre, UTENOM kakaoen. Ha vann, kakao og smør i en kjele og la det få et oppkok. Visp det sammen så eventuelle kakaoklumper forsvinner. La det avkjøle seg litt. Ha kakaoblandingen, egg og rømme oppi det tørre og rør sammen til en jevn røre.
Hell det over i en langpanne dekket med bakepapir. Rop ut om det er noen som vil slikke bollen... ;-)
Steik kaka midt i ovnen på ca 175 gr i ca 40 minutter. (alle ovner er forskjellige.) Sjekk med en bakepinne eller kakenål om kaka er gjennomstekt.
Mens kaka steiker lager du glasuren:

GLASUR:
100 gr smør
2 plater kokesjokolade
1 egg
1 boks philadelphia ost naturell
ca 500 gr melis

Slik gjør du:
Smelt smør og sjokolade sammen på lav varme. Rør i egget. Ha nesten all melisen i en bolle, men spar litt. Ha i sjokoladeblandinga og kremosten. Rør alt sammen til en tjukk krem. Juster eventuelt med resten av melisen.

Hvis du vil lage en luksusglasur kan du feks ha litt Bayley's eller cognac eller en annen likør i. Det er ikke feil med en skvett i kaka heller. Jeg syns det smaker godt med saft og skall fra en appelsin i både røra og glasuren. Finn din egen vri- det er utrolig hvor mye som passer sammen med sjokolade.
Når kaka er sånn passe avkjølt, dvs fremdeles litt lunka, brer du glasuren over i et TJUKT lag. Til slutt kan du pynte med noe pent hvis du vil, men det er ikke noe must. Server med sterk kaffe og iskald melk til de som vil.

Kommentarer

Populære innlegg