Peanøtt og sjokolade brownies med marsmellows




Peanøtt og sjokolade brownies

225 gram smør
300 gram sjokolade
frø fra en vaniljestang
200 gram brunt sukker
225 gram sukker
1/2 ts salt
4 store egg
150 gram hvetemel
200 gram salte peanøtter


Toppes med:

100-150 gram mini marsmellow
50 gram melkesjokolade biter
50 gram peanøtter


Sjokoladesaus

50 gram sjokolade
1 ss sirup
3 ss kremfløte
Evt litt karamellsaus

Stekes på 180 grader 35 min + 8-12 min.

Smelt smør og sjokolade. Jeg brukte Odense 55% sjokolade. Jeg smelter det i micro`n i etapper og rører imellom. Kan også smelte det i en kasserolle.

Rør sammen sjokoladen og smøret.

Vei opp sukker, brunt sukker og tilsett vanilje frøene i en stor røre bolle.

Hell over den blanke sjokolade/smør blandingen. Rør dette godt sammen.

Tilsett ett og ett egg om gangen og rør mellom hvert.

Vei opp mel og ha saltet oppi. Sikt oppi melet.

Rør godt sammen.

Tilsett salte peanøtter.

Ha dette over i en form kledt med bakepapir og sprayet med formfett. Jeg brukte en firkantet form på 22 x 22 cm.
Stekes i forvarmet ovn på 180 grader i 35 min.


Vei opp sjokolade og peanøtter til toppingen.
Ha dette oppå kaken.

Ha så på mini-marsmellows. Har du ikke det kan du klippe opp de store.
Sett den så inn i ovnen igjen i 8-12 min på fortsatt 180 grader.

Sjokoladesausen
Ha sjokolade og sirup i en bolle, smelt i micro eller i en kasserolle over vannbad.

Ha i kremfløte og rør sammen, jeg måtte sette den i micro`n igjen for å varme den opp litt så jeg fikk rørt den sammen.

Bruk en skje og hell sjokoladesausen over kaken frem og tilbake i en tynn stråle.
Avkjøl en stund og så sett den i kjøleskapet noen timer før den skjæres i stykker.



Kommentarer

Populære innlegg