Yoghurtkake med oreo og bær



Dette er ei veldig enkel kake som eg fant på bloggen til bykajagun. Hennes oppskrift finner du her.
Eg lagde min kake med bringebær i fromasjen og blåbær på toppen til pynt. Brukte sitrongele i fromasjen. Kan jo og variere med annan gele i fromasjen eller å ha gelelokk.

For at kaken skal stivne bør du beregne minst 6 timer i kjøleskap.

Oppskrift:

Bunn:

1,5 pk oreokjeks
110 gram smelta smør

Fromasj:

1 stort beger gresk yoghurt VANILJESMAK(ca 3 dl)
3 dl fløyte
1 pk sitrongele blanda med 2,5 dl vann

friske bær av eget ønske, eg har brukt blåbær og bringebær


Knus kjeksen og bland inn smelta smør.
Finn deg ei form på ca 20 cm og fordel kjeksblandingen i bunnen på formen.
Sett bunnen i kjøleskap.

Eg sette friske bringebær tett langs kanten på de avkjølte bunnen før eg helte i yoghurtblandingen.
Lag geleen slik som det står på pakken, men halver vatnet frå 5 dl til 2,5 dl. La den kjøle seg litt ned.
Pisk opp flyten.
Hell over yoghurten og bland sammen med kremen.
Hell over avkjølt gelevæske og pisk den godt inn i blandingen.
Ha bær oppi røra.
Hell røra over i formen.
La stå å stivne i minst 6 timer. Gjerne over natta.
Pynt etter eget ønske.




Kommentarer

Populære innlegg